نوشیدن چه مقدار کافئین زیاده روی است؟

چای و قهوه

کافئین در غذاها و نوشیدنی‌های مختلفی وجود دارد و می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم برای اکثر افراد باشد. با این حال، مصرف بیش از حد آن، خطراتی برای سلامتی به همراه دارد و محدودیت‌های آن در بین افراد متفاوت است. FDA دستورالعملهایی را در مورد مصرف کافئین ارائه می‌دهد و در مورد مصرف زیاد کافئین هشدار می‌دهد، به ویژه در کودکان و افراد دارای شرایط سلامت خاص.

به گفته دانشمندان FDA، کافئین می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای اکثر افراد باشد، اما کافئین بیش از حد ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد.

آیا اول صبح فقط یک فنجان قهوه یا چای می‌نوشید، به این امید که کافئین موجود در آن روز شما را شروع کند؟ یا اینکه آن را با یک یا دو نوشیدنی کافئین‌دار دنبال می‌کنید و سپس چندین فنجان قهوه دیگر در طول روز می‌نوشید؟ آیا این مسئله مهم است؟

چگونه کافئین می‌تواند در سلامت روده نقش داشته باشد؟

به گفته دانشمندان FDA، کافئین می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای اکثر افراد باشد، اما کافئین بیش از حد ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. بسته به عواملی مانند وزن بدن، داروهایی که مصرف می‌کنید و حساسیت فردی، “میزان بیش از حد کافئین” می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در پرسش و پاسخ زیر درباره کافئین بیشتر بدانید

کدام نوع غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی کافئین هستند؟

کافئین به طور طبیعی در گیاهانی که برای تهیه قهوه، چای و شکلات استفاده می‌کنیم، یافت می‌شود. همچنین در برخی از گیاهانی که به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شوند، مانند گوارنا، یا چای جایگزین رایج در آمریکای جنوبی، مانند yerba mate (Ilex paraguariensis) و Ilex guayusa، یافت می‌شود.

کافئین همچنین ممکن است به عنوان یک ماده افزودنی به غذا و نوشیدنی‌ها اضافه شود.

آیا مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین برای کودکان مشکلی دارد؟

نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند بیش از دو برابر کافئین در مقدار مساوی قهوه داشته باشند. آکادمی اطفال آمریکا بیان کرده است که “آگاهی بیشتری در مورد خطرات استفاده از کافئین، سوء مصرف و حتی سمیت در کودکان و نوجوانان وجود دارد.”

*Sports Drinks and Energy Drinks for Children and Adolescents: Are They Appropriate? American Academy of Pediatrics June 2011

*نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا برای کودکان و نوجوانان: آیا مناسب هستند؟ آکادمی اطفال آمریکا ژوئن 2011

چگونه تشخیص دهیم که غذا یا نوشیدنی حاوی چه مقدار کافئین است؟

بسیاری از غذاهای بسته بندی شده، از جمله نوشیدنی‌ها و مکملهای غذایی حاوی کافئین، اطلاعاتی را در مورد میزان کافئین موجود بر روی بسته بندی ارائه می‌دهند.

چندین پایگاه داده آنلاین وجود دارد که تخمینی از محتوای کافئین برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه و چای را ارائه می‌دهد. با این حال، مقدار موجود در این نوشیدنی‌های دم‌شده بسته به عواملی مانند نحوه و مکان رشد و فرآوری دانه‌های قهوه و برگ‌های چای و نحوه تهیه محصول می‌تواند متفاوت باشد.

برای مرجع، یک قوطی 12 اونسی نوشابه کافئین دار معمولاً حاوی 30 تا 40 میلی گرم کافئین، یک فنجان چای سبز یا سیاه 8 اونس 30 تا 50 میلی گرم و یک فنجان قهوه 8 اونسی نزدیک به 80 تا 100 میلی گرم است. کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند بین 40 تا 250 میلی گرم در هر 8 اونس مایع باشد.

آیا قهوه یا چای بدون کافئین وجود دارد؟

خیر. چای و قهوه‌های بدون کافئین نسبت به همتایان معمولی خود، کافئین کمتری دارند اما همچنان حاوی مقداری کافئین هستند. به عنوان مثال، قهوه بدون کافئین معمولاً 2 تا 15 میلی گرم کافئین در یک فنجان 200 گرمی دارد. اگر به کافئین واکنش منفی نشان می‌دهید، از این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

چه میزان مصرف کافئین، زیاد است؟

FDA  برای بزرگسالان سالم، 400 میلی گرم در روز – یعنی حدود چهار یا پنج فنجان قهوه – را به عنوان مقداری که به طور کلی با اثرات خطرناک و منفی مرتبط نیست ذکر کرده است. با این حال، هم در میزان حساسیت افراد نسبت به اثرات کافئین و هم سرعت متابولیسم آن (تجزیه آن) تنوع زیادی وجود دارد.

شرایط خاصی مانند برخی داروها، افراد را نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر می‌کند. علاوه بر این، اگر باردار هستید، قصد باردار شدن دارید، در دوران شیردهی هستید، یا نگران بیماری یا داروی دیگری هستید، توصیه می کنیم با پزشک خود در مورد اینکه آیا نیاز به محدود کردن مصرف کافئین دارید یا خیر صحبت کنید.

FDA سطحی را برای کودکان تعیین نکرده است، اما آکادمی اطفال آمریکا از مصرف کافئین و سایر محرکها توسط کودکان و نوجوانان جلوگیری می‌کند.

مصرف بیش از حد کافئین چه اثراتی دارد؟

مصرف بیش از حد کافئین چه اثراتی دارد؟

  • بیخوابی
  • پریشانی
  • اضطراب
  • ضربان قلب سریع
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • سردرد

آیا کافئین برای سلامتی خطری دارد؟

FDA تخمین می‌زند که اثرات سمی مانند تشنج با مصرف سریع حدود 1200 میلی گرم کافئین یا 0.15 قاشق غذاخوری کافئین خالص قابل مشاهده است.

محصولات کافئین خالص و بسیار غلیظ یک تهدید قابل توجه برای سلامت عمومی هستند و بیش از دو مورد مرگ و میر در ایالات متحده را به همراه داشته‌اند. FDA برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر این محصولات اقدام کرده است.

این محصولات که اغلب به عنوان مکملهای غذایی برچسب گذاری می‌شوند، از کافئین خالص یا بسیار غلیظ به شکل پودر یا مایع تشکیل شده‌اند و اغلب در بسته بندی‌های فله‌ای در ظرف به بازار عرضه می‌شود.

خطر مصرف بیش از حد کافئین با افزایش غلظت کافئین در محصول افزایش می‌یابد، به این معنی که حتی دوزهای کوچک یک محصول بسیار غلیظ می‌تواند منجر به اثرات خطرناکی شود. فقط یک قاشق چای خوری کافئین پودری خالص می‌تواند به اندازه 28 فنجان قهوه کافئین داشته باشد و نصف فنجان یک محصول مایع کافئین غلیظ حاوی بیش از 20 فنجان قهوه است. این مقادیر سمی هستند که می‌توانند عواقب جدی برای سلامتی از جمله مرگ داشته باشند.

آیا نوشیدن زیاد کافئین جایگزین خواب است؟

خیر کافئین یک محرک است که ممکن است باعث هوشیاری و بیداری بیشتر شما شود، اما جایگزینی برای خواب نیست. به طور معمول، 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد تا بدن شما نیمی از آنچه مصرف کرده‌اید را متابولیزه کند. بنابراین، یک فنجان قهوه در هنگام شام ممکن است شما را قبل از خواب، بیدار نگه دارد.

چگونه می‌توانیم بدون ایجاد عوارض ناخوشایند، مصرف کافئین را کاهش دهیم؟

اگر عادت دارید هر روز نوشیدنی‌های حاوی کافئین بنوشید و می‌خواهید مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید، بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. توقف ناگهانی می‌تواند باعث علائم ترک مانند سردرد، اضطراب و نشانه‌های عصبی شود. برخلاف ترک مواد افیونی یا الکل، ترک کافئین خطرناک تلقی نمی‌شود، اما می‌تواند ناخوشایند باشد.

همچنین بخوانید:

مترجم: معصومه قریبی ششده

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *