کار با فایل ها در پایتون

کار با فایل ها در پایتون

فایل‌ها مکان‌هایی روی دیسک برای ذخیره اطلاعات مرتبط نامگذاری می‌شوند. آنها برای ذخیره دائمی داده ها در یک حافظه غیر فرار (به عنوان مثال هارد دیسک) استفاده می شوند.

از آنجایی که حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) فرار است (که داده های خود را با خاموش کردن رایانه از دست می دهد)، ما از فایل ها برای استفاده آینده از داده ها با ذخیره دائمی آنها استفاده می کنیم.

وقتی می خواهیم از فایلی بخوانیم یا روی آن بنویسیم، ابتدا باید آن را باز کنیم. وقتی کارمان تمام شد، باید بسته شود تا منابعی که با فایل مرتبط هستند آزاد شوند.

بنابراین، در پایتون، عملیات فایل به ترتیب زیر انجام می شود:

Open a file

Read or write (perform operation)

Close the file

باز کردن فایل ها در پایتون

پایتون دارای تابع open() داخلی برای باز کردن فایل است. این تابع یک شی فایل را برمی‌گرداند که به آن handle نیز می‌گویند، زیرا برای خواندن یا اصلاح فایل استفاده می‌شود.

هنگام باز کردن یک فایل می توانیم حالت را مشخص کنیم. در حالت مشخص می کنیم که بخواهیم r را بخوانیم، w بنویسیم یا a را به فایل اضافه کنیم. همچنین می توانیم تعیین کنیم که فایل را در حالت متنی یا باینری باز کنیم.

پیش فرض خواندن در حالت متن است. در این حالت، هنگام خواندن از فایل، رشته هایی دریافت می کنیم.

از طرف دیگر، حالت باینری بایت ها را برمی گرداند و این حالتی است که در هنگام کار با فایل های غیر متنی مانند تصاویر یا فایل های اجرایی استفاده می شود.

Mode Description
r Opens a file for reading. (default)
w Opens a file for writing. Creates a new file if it does not exist or truncates the file if it exists.
x Opens a file for exclusive creation. If the file already exists, the operation fails.
a Opens a file for appending at the end of the file without truncating it. Creates a new file if it does not exist.
t Opens in text mode. (default)
b Opens in binary mode.
+ Opens a file for updating (reading and writing)

 

بستن فایل ها در پایتون

پس از اتمام عملیات روی فایل، باید فایل را به درستی ببندیم.

بستن یک فایل، منابع مرتبط با فایل را آزاد می کند. این کار با استفاده از متد ()close موجود در پایتون انجام می شود.

پایتون یک زباله جمع‌آور برای پاکسازی اشیاء ارجاع‌نشده دارد، اما برای بستن فایل نباید به آن تکیه کنیم.

 

نوشتن بر روی فایل در پایتون

برای نوشتن در یک فایل در پایتون، باید آن را در حالت Write w، ضمیمه یا ایجاد x منحصر به فرد باز کنیم.

ما باید مراقب حالت w باشیم، زیرا اگر از قبل وجود داشته باشد، در فایل بازنویسی می شود. به همین دلیل تمام داده های قبلی پاک می شوند.

نوشتن رشته یا دنباله ای از بایت ها (برای فایل های باینری) با استفاده از متد write() انجام می شود. این روش تعداد کاراکترهای نوشته شده در فایل را برمی گرداند.

 

خواندن فایل ها در پایتون

برای خواندن یک فایل در پایتون، باید فایل را در حالت خواندن r باز کنیم.

برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد. ما می توانیم از روش read(size) برای خواندن تعداد اندازه داده ها استفاده کنیم. اگر پارامتر اندازه مشخص نشده باشد، آن را خوانده و تا انتهای فایل برمی‌گرداند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید