خلاصه: یک مطالعه سوئدی شامل 2263 دانشآموز نشان داد که کسانی که یک دوره برنامه نویسی را به زبان انگلیسی، به جای زبان مادری خود، میگذرانند عملکرد بدتری داشتند و نرخ ترک تحصیل بالاتری وجود داشت و این تحقیق سؤالاتی را در مورد کارآمدی آموزش زبان انگلیسی (EMI) در کشورهای غیرانگلیسیزبان ایجاد کرد. تخصیص تصادفی دقیق این مطالعه، زبان را به عنوان عامل کلیدی موثر بر نمرات پایینتر آزمون و نرخ تکمیل در گروه آموزش انگلیسی جدا کرد.
یک مطالعه جدید از انستیتوی سلطنتی فناوری و دانشگاه فناوری KTH چالمرز در سوئد نشان میدهد که استفاده از زبان انگلیسی برای تدریس در آموزش عالی اگر دانشجویان بومی انگلیسی زبان نباشند، میتواند به طور قابلتوجهی مانع از نتایج یادگیری شود. این امر زمانی مشهود بود که 2000 دانشآموز سوئدی به گروههایی تقسیم شدند که به زبان انگلیسی آموزش میگرفتند و آنهایی که آن را به زبان سوئدی برای دوره برنامهنویسی مبتدی دریافت میکردند. گروهی که به زبان انگلیسی تدریس میکردند عملکرد بسیار ضعیفتری داشتند و نرخ ترک تحصیل بالاتری از دوره داشتند.
بر اساس گزارش شورای زبان سوئد (språkrådet) در سال 2022، انگلیسی به طور فزایندهای به عنوان یک زبان آموزشی جهانی در آموزش عالی، شناخته شده و به عنوان آموزش متوسط انگلیسی یا EMI استفاده میشود. یک نقطه شروع مهم برای EMI این است که زبان آموزش نباید بر کیفیت یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارد. هدف این است که دانش آموزی که یک دوره زبان انگلیسی میگذراند باید به همان خوبی دانشآموزی که به زبان اصلی خود درس میخواند یاد بگیرد اما یک مطالعه جدید اکنون این فرض را مورد تردید قرار داده است.
دانشآموزان سوئدی که دورهای را که در آن زبان آموزشی انگلیسی بود، میگذراندند، عملکرد بسیار بدتری داشتند و همچنین در مقایسه با دانشآموزانی که همان درس را به زبان سوئدی گذرانده بودند، از تحصیل به مراتب بالاتری رها شدند.

سوالات تست در درس سوئدی به تعداد بیشتری به درستی پاسخ داده شد
هنگامی که 2263 دانش آموز برای یک دوره مقدماتی برنامه نویسی ثبت نام کردند، به طور تصادفی به دو نسخه انگلیسی یا سوئدی دوره تقسیم شدند. این دوره کاملا دیجیتال و خود گام بود. عملکرد دانشآموزان بر اساس تعداد سؤالهای تستی که به درستی پاسخ داده شدهبودند و تعداد آنها که درس را بدون تکمیل آن ترک کردند، اندازهگیری شد. هنگامی که محققان تعداد سوالات پاسخ صحیح را در دو نسخه از درس مقایسه کردند، مشخص شد که افرادی که به زبان سوئدی تحصیل کرده بودند به طور متوسط به 73 درصد سوالات بیشتر در آزمون پاسخ صحیح دادند.

Olle Bälter، دانشیار در تعامل انسان و کامپیوتر و از محققان موسسه سلطنتی فناوری KTH. میگوید: «مهم است که به یاد داشته باشید که تنها تفاوت در اینجا زبان آموزش است. این واقعیت که دانش آموزان در دوره سوئدی به طور قابل توجهی بهتر عمل کردند نشان میدهد که استفاده از انگلیسی به عنوان زبان آموزشی میتواند تأثیر منفی بر یادگیری تحت شرایط خاص داشته باشد.»
تعداد بیشتری از دانشآموزان پیش از موعد از دوره انگلیسی انصراف دادند
هنگامی که محققان میزان تکمیل دانشآموز در دوره را اندازهگیری کردند، نتایج تأیید شد که 25 درصد بیشتر دانش آموزان از درس زبان انگلیسی انصراف دادند و در اینجا نیز تفاوت بین دو نسخه این دوره از نظر آماری معنی دار بود.
ویگو کان، استاد علوم کامپیوتر در انستیتوی سلطنتی فن آوری می گوید: «کسی که ترک تحصیل میکند به احتمال زیاد به اندازه فردی که دوره را کامل میکند، آموخته است. بنابراین، در این رابطه نیز میبینیم که انگلیسی به عنوان زبان آموزشی میتواند منجر به نتایج ضعیف تری در یادگیری شود.»
این مطالعه اکنون مسائلی را در مورد مزایا و معایب داشتن چنین نسبت بزرگی از تدریس در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به زبان انگلیسی مطرح میکند. چیزی که در سوئد و همچنین در کشورهای دیگری که انگلیسی زبان اول برای اکثریت مردم نیست رایج است.
Malmström میگوید: «یادآوری این نکته مهم است که یک مطالعه واحد نباید به عنوان مبنایی برای بازنگری اساسی در سیاست زبان یا تدریس در آموزش عالی، نه در سطح محلی و نه در سطح ملی، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، ما معتقدیم که نتایج این تحقیق میتواند به بحث آگاهانهتر در مورد عواقب استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزش کمک کند.»
مطالعه به طور خلاصه
- 2263 دانش آموز در مطالعهای شرکت کردند که به بررسی تأثیر آموزش به زبان انگلیسی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پرداخت.
- شرکت کنندگان به طور تصادفی به یک نسخه انگلیسی و سوئدی یک دوره برنامه نویسی تقسیم شدند.
- عملکرد تحصیلی به دو روش اندازه گیری شد: تعداد سوالات آزمون که به درستی پاسخ داده شده و میزان تکمیل/ترک تحصیل.
- طراحی مطالعه – یک مطالعه کنترل تصادفی – امکان کنترل متغیرهای مداخلهگر را فراهم کرد. تنها عامل تأثیرگذار زبان آموزش بود.
- دانشآموزانی که نسخه سوئدی این درس را گذرانده بودند، به طور متوسط به 73 درصد بیشتر سؤالات آزمون پاسخ صحیح دادند.
- دانشآموزانی که نسخه انگلیسی دوره را گذراندهاند با 25 درصد بیشتر، از این دوره خارج شدند.
- نتیجه تحقیق این است که آموزش زبان انگلیسی بر عملکرد تحصیلی شرکت کنندگان دوره تأثیر منفی داشته است.
همچنین بخوانید:
- افراد فقیر اعتیاد بیشتری به شبکههای اجتماعی دارند!
- تربیت سختگیرانه فرزندان افسردگی را در DNA کودک تثبیت میکند!
- بی سوادی با سلامت روان کمتر مرتبط است!
- چه نوع مشاغلی در بیوتکنولوژی وجود دارد؟
مترجم: حنانه بریمانی