انواع چکیده گرافیکی
چکیده گرافیکی خلاصه ای گرافیکی یا تصویری از یک چکیده نوشتاری است. چکیده های گرافیکی یک تصویر واحد است ، که به خواننده کمک می کند تا بتواند به سرعت به یک دید کلی در یک مقاله علمی ، تحقیقاتی ، پایان نامه و یا یک مقاله مروری برسد. خلاصه گرافیکی به این منظور طراحی می شوند تا جست و جوی آنلاین را نیز تسهیل کنند و به کاربران این امکان را می دهند تا دریابند چه مقالاتی با علایق تحقیقاتی آن ها مرتبط است. همانند یک چکیده ویدئویی، هدف از چکیده گرافیکی مقاله جایگزیی آن با مقاله ی اصلی نیست بلکه بدین منظور طراحی شده است تا توجه مخاطب را به مقاله اصلی جلب کند. انواع چکیده گرافیکی
از نظر جامعه علمی، چکیده های گرافیکی مفهومی نسبتاً جدید است بنابراین ، هیچ استاندارد یا سبك یا قالب بندی خاصی از آن وجود ندارد.
چکیده گرافیکی نموداری
چکیده های گرافیکی عمدتا از نمودارها تشکیل می شوند خصوصا در زمینه شیمی، به دلیل طبیعت بصری این رشته، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این نوع چکیده گرافیکی معمولاً توسط خود محققان تهیه می شود و مخاطبان مورد نظر محققان دیگری هستند که از قبل با موضوع کاملاً آشنا هستند. در این نوع چکیده ها معمولاً از زبان فنی و عبارات مخفف استفاده می شود و هیچ گونه نوشته یا توضیحی ندارد.
چکیده گرافیکی انتزاعی بصری
چکیده تصویری نوعی چکیده گرافیکی است که برای اولین بار توسط Annals of Surgery’s Creative Editor Andrew Ibrahim معرفی شد. چکیده های تصویری با در نظر گرفتن یک سبک قالب بندی ایجاد می شود و انتظار می رود که به سرعت و سهولت توسط محقق تهیه شود. اگرچه ، خلاصه های تصویری با طراحی حرفه ای نیز وجود دارد. قالب کلی این چکیده های گرافیکی شامل یک عنوان است و به دنبال آن یک یا چند یافته کلیدی قرار دارد که هر یک دارای یک شرح متنی و یک نماد تصویری است که توسط داده ها پشتیبانی می شود. تاکنون ، به نظر می رسد خلاصه های تصویری به طور انحصاری توسط مجلات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که استفاده از این خلاصه های تصویری سبب افزایش بحث و مشارکت متخصصان مراقبت های بهداشتی در شبکه های مجازی شده است.
چکیده گرافیکی اینفوگرافیک
این نوع چکیده های گرافیکی متن و گرافیک را با روشی جذاب تر از نظر شیوه بصری به مخاطب ارائه می دهند. چکیده های گرافیکی سبک اینفوگرافیک معمولاً با نرم افزارهای تصویرگری پیشرفته ساخته و پردازش می شوند ، بنابراین معمولاً به صورت حرفه ای تولید می شوند. مخاطبان مورد هدف این سبک از چکیده ها، تنها به سطح خاصی از محققان محدود نمی شوند بلکه حتی می توانند برای عموم مردم مناسب باشند و می توانند برای محققان خبره یا عموم مردم باشند. با توجه به تاکیدی که بر جنبه های گرافیکی این نوع چکیده شده است، هدف این نوع چکیده ها جذب تعداد بالای مخاطب است؛ نه صرفا جامعه محققین.
چکیده گرافیکی کمیک
سبک کمیک، در دسترس ترین شکل و ساده ترین نوع یک چکیده گرافیکی است. این سبک و تصاویر موجود در آن، برای انتقال نتایج تحقیقی به روشی سرگرم کننده و ساده تر از سایر روش های چکیده گرافیکی به کار می رود. بنابراین وقتی می خواهیم تعداد بیشتری از مخاطبان را جذب کنیم، این یک سبک محبوب است.
سلام
آیا شما چکیده مصور انجام میدید ؟
هزینه انجام رو ممنون میشم بفرمایید 🙏
سلام، بله. جهت اطلاع از جزئیات با ما تماس بگیرید
سلام
وقت بخیر
سلام