چگونه یک مقاله مروری بنویسیم؟

مقاله مروری

چگونه یک مقاله مروری بنویسیم؟

قالب مقاله مروری به دانش‌پژوهان یا دانشجویان این امکان را می‌دهد که کار سایر کارشناسان را در یک زمینه خاص تجزیه تحلیل و ارزیابی نمایند. در خارج از سیستم آموزشی، کارشناسان اغلب کار همتایان خود را از نظر بیان واضح مطلب، اصالت و کمک به رشته تحصیلی بررسی می‌کنند.

هنگام پاسخ دادن به سؤالات مقالات مروری و نحوه نوشتن آن، باید کاملاً نتایج تجزیه تحلیل و ارزیابی را که به دنبال آن هستید، درک کنید.

مقاله مروری چیست؟

این نوع از مقاله، یک نوع مقاله نویسی حرفه‌ای است که به سطح بالایی از آنالیزهای دقیق و ارائه منظم و مطلوبی از استدلال‌ها نیاز دارد. این یک ارزیابی انتقادی و سازنده از ادبیات در یک زمینه خاص از طریق خلاصه، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و مقایسه است.

مطالب نوشتاری شامل:

  • جمع بندی، طبقه بندی، تحلیل، نقد و مقایسه.
  • آنالیز، ارزیابی و مقایسه مستلزم استفاده از نظریه‌ها، ایده‌ها و تحقیقات مرتبط با موضوع مقاله است.
  • همچنین اگر مقاله مروری، اطلاعات جدیدی را ارائه نکند اما در عوض پاسخی به کار نویسنده دیگری ارائه دهد، هیچ ارزشی ندارد.
  • نمونه‌های دیگر را بررسی کنید تا درک بهتری از نحوه نگارش مقاله مروری به دست آورید.

 

انواع مقالات مروری

۱. مقاله مروری ژورنال: مانند سایر مقالات مروری، مقاله مروری مجلات هم نقاط قوت و ضعف یک نشریه را ارزیابی می‌کند. یک نویسنده مقاله واجد شرایط باید تحلیل و تفسیری را در اختیار خواننده قرار دهد که ارزش مقاله را نشان دهد.

۲. مقاله مروری پژوهشی: این نوع مقالات از نظر ارزیابی در روش تحقیق مورد استفاده و نوع نگاه نقادانه و تحلیلی به اطلاعات، با مقالات مروری ژورنال‌ها متفاوت است.

۳. مقاله مروری علمی: مقاله مروری علمی شامل هر چیزی در قلمرو علم است. اغلب، انتشارات علمی حاوی اطلاعات بیشتری در زمینه پیشینه است که می‌توانید از آن‌ها برای آنالیزهای جامع تر انتشارات استفاده نمایید.

 

قالب بندی یک مقاله مروری

قالب مقاله باید همیشه مطابق با سایتیشن مورد نیاز استاد شما باشد. اگر مطمئن نیستید، به دنبال توضیح در مورد قالب ترجیحی باشید و از او بخواهید چندین نکته دیگر را برای تکمیل قالب بندی یک مقاله مروری به اندازه کافی روشن کند.

  • چند نشریه را باید بررسی کنید؟
  • در چه قالبی باید به مقالات خود استناد کنید (MLA، APA، ASA، شیکاگو و غیره)؟
  • طول مقاله مروری شما چقدر باید باشد؟
  • آیا باید خلاصه، نقد یا نظر شخصی را در مقاله خود بگنجانید؟
  • آیا باید توجه را به موضوع یا ایده اصلی در مقالات معطوف سازید؟
  • آیا به اطلاعات پیش زمینه نیاز می‌باشد؟

وقتی پاسخ این سوالات را بدانید، ممکن است شروع به نوشتن مقاله مروری خود کنید. در زیر نمونه‌هایی از فرمت‌های MLA و APA ذکر شده است، زیرا این دو سبک سایتیشن رایج هستند.

 

با استفاده از فرمت APA

مقالات بیشتر در مجلات دانشگاهی، روزنامه‌ها و وب سایت‌ها ظاهر می‌شوند. اگر یک مقاله مروری در قالب APA بنویسید، باید مدخل‌های کتاب‌شناختی برای منابعی که استفاده می‌کنید را بنویسید:

وب: نویسنده [نام خانوادگی]، A.A [حرف اول و وسط]. (سال، ماه تاریخ انتشار). عنوان. بازیابی شده از {link}

مجله: نویسنده [نام خانوادگی]، A.A [حرف اول و وسط]. (سال انتشار). عنوان نشریه. عنوان ادواری، جلد (مسائل)، صفحات X-X.

روزنامه: نویسنده [نام خانوادگی]، A.A [حرف اول و وسط]. (سال، ماه تاریخ انتشار). عنوان نشریه. عنوان مجله، صفحات xx-xx.

با استفاده از فرمت MLA

وب: در صورت وجود نام مولف سایت ابتدا نام خانوادگی و سپس نام وی. “عنوان نشریه.” عنوان وب سایت. ناشر وب سایت، تاریخ ماه سال انتشار. وب. تاریخ ماه و سال دسترسی.

روزنامه: نام خانوادگی و سپس نام فرد. «عنوان نشریه». عنوان روزنامه [شهر] تاریخ، ماه، سال انتشار: صفحه(ها). چاپ.

مجله: نام خانوادگی و سپس نام فرد. “عنوان نشریه.” عنوان مجله جلد سری. شماره (سال انتشار): صفحه(ها). نام پایگاه داده. وب تاریخ ماه سال دسترسی.

 

فرآیند پیش نوشتاری

مواجهه با این کار برای اولین بار می‌تواند واقعاً گیج کننده باشد و مطمئن نباشید از کجا شروع کنید. برای نوشتن یک مقاله مروری درجه یک، با چند مرحله مقدماتی شروع کنید. در اینجا دو مرحله اصلی برای شروع وجود دارد:

مرحله ۱: سازمان‌دهی مناسبی را برای مقاله خود تعریف کنید. آگاهی از نحوه تنظیم مقاله در آینده به شما کمک می‌کند تا نحوه خواندن مقاله را مشخص کنید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

  • مقاله را خلاصه کنید – به دنبال نکات اصلی، ایده‌ها، ادعاها و اطلاعات کلی ارائه شده در مقاله باشید.
  • نکات مثبت را تعریف کنید – جنبه‌های قوی، ایده‌ها و مشاهدات روشنگری را که نویسنده انجام داده است شناسایی کنید.
  • شکاف ها را بیابید – تعیین کنید که آیا نویسنده در مقاله شکاف یا تناقض دارد یا خیر و ارزیابی کنید که آیا او از مقدار کافی استدلال و اطلاعات برای حمایت از ایده‌های خود استفاده کرده است یا خیر.
  • سؤالات بی پاسخ را شناسایی کنید – در نهایت، بررسی کنید که آیا سؤالی پس از خواندن آن قسمت بدون پاسخ مانده است یا به طور کامل به همه قسمت‌ها پرداخته است.

 

مرحله ۲: ادامه دهید و مقاله را مرور کنید. در اینجا یک راهنمای کوچک و ساده وجود دارد که به شما در انجام صحیح آن کمک می‌کند:

  • با مشاهده و ارزیابی عنوان نوشته، چکیده، قسمت مقدماتی، سرفصل‌ها و سرتیترها، جملات آغازین در پاراگراف‌های آن و نتیجه‌گیری آن شروع کنید.
  • اول، فقط ابتدا و انتهای قطعه (مقدمه و نتیجه) را بخوانید. این‌ها بخش‌هایی هستند که نویسندگان تمام استدلال‌ها و نکات کلیدی خود را در آن گنجانده‌اند.
  • در نهایت مقاله را به طور کامل بخوانید.

این سه مرحله بیشتر فرآیند پیش‌نویسی را تشکیل می‌دهند. پس از اتمام کار با آن‌ها، می‌توانید به نوشتن نظر خود ادامه دهید – و ما نیز شما را در فرآیند نوشتن راهنمایی می‌کنیم.

سازماندهی در این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از شروع فرآیند نوشتن، می‌توانید تکلیف خود را مشخص کنید یا از یک الگوی مقاله مروری استفاده نمایید تا افکار خود را به طور منسجم‌تر سازماندهی کنید.

 

طرح کلی و الگو

همانطور که در خواندن مقاله خود پیشرفت می‌کنید، افکار خود را در بخش‌های منسجم در یک طرح کلی سازماندهی کنید. در حین مطالعه، حقایق، مشارکت‌ها یا تضادهای مهم را یادداشت و کاستی‌ها و نقاط قوت نشریه را شناسایی کنید. درنهایت بر این اساس نقشه طرح خود را شروع کنید.

اگر استاد شما به بخش خلاصه یا نقد شخصی نیاز ندارد، پس باید آن قسمت‌ها را از نوشته خود کم کنید. مانند سایر نوشته‌ها، یک مقاله مروری باید شامل یک مقدمه، یک بدنه و یک نتیجه‌گیری باشد. بنابراین می‌توانید طرح کلی خود را بر اساس این بخش‌ها و همچنین سرتیترهای درون بدنه مقاله تقسیم کنید. اگر با پیش‌نویسی و فرآیند ایده پردازی در این مرحله مشکل دارید، به دنبال یک طرح کلی باشید.

مقاله شما باید شامل این بخش‌های تشکیل دهنده باشد:

صفحه پیش عنوان: در اینجا، می‌خواهید نوع مقاله‌ای را که مرور می‌کنید، عنوان نشریه، تمام نویسندگانی که در آن مشارکت داشته‌اند، تعلقات نویسنده (مقام، بخش، موسسه، شهر، ایالت، کشور و آدرس ایمیل) فهرست می‌شود.

جزئیات نویسنده همکار اختیاری: نام، آدرس، شماره تلفن، ایمیل و شماره فکس.

 Running head(سر صفحه): فقط در قالب APA. این عنوان مقاله شما است که در کمتر از ۴۰ کاراکتر خلاصه شده است.

صفحه خلاصه: اختیاری بوده، بستگی به نظر استاد شما دارد. باید حداکثر ۸۰۰ کلمه باشد. از زبان غیر فنی و مستقیم استفاده کنید. در این بخش متن را کلمه به کلمه تکرار نکنید یا ارجاع ندهید. ۱) پیشینه مرتبط را ذکر کنید ۲) توضیح دهید که چرا کار انجام شده است ۳) نتایج را خلاصه کنید و روش را توضیح دهید.

صفحه عنوان: عنوان کامل، چکیده ۲۵۰ کلمه‌ای و به دنبال آن «کلمات کلیدی:» و ۶-۴ کلمه کلیدی.

مقدمه

بدنه: شامل سرفصل‌ها و سرتیترها باشد.

آثار ذکر شده/ مراجع و رفرنس‌ها

صفحه خواندنی پیشنهادی اختیاری

جداول و اشکال (در صورت دستور استاد)

مقاله مروری

مراحل نقدنویسی مقاله

در اینجا نحوه نوشتن مقاله مروری آمده است:

مرحله ۱ عنوان را بنویسید: اول از همه، باید عنوانی بنویسید که تمرکز اصلی کار شما را منعکس کند. به ترتیب عنوان می‌تواند پرسشی، توصیفی و یا اظهاری باشد.

مرحله ۲ به مقاله استناد کنید: در مرحله بعد، یک استناد مناسب برای مقاله بررسی شده ایجاد کنید و آن را به دنبال عنوان وارد نمایید. در این مرحله، مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید، سبک استناد است که توسط استاد شما در الزامات مقاله مشخص شده است. به عنوان مثال، سایتیشن مقاله در سبک MLA باید به صورت زیر باشد:

نام خانوادگی و نام نویسنده. “عنوان مقاله.” عنوان و شماره مجله (تاریخ انتشار): صفحه(ها). چاپ

مثال: ابراهیم جان. “دنیای رویاها.” فصلنامه ویرجینیا 60.2 (1991): 125-67. چاپ.

مرحله ۳ شناسایی مقاله: پس از استناد، باید شناسه مقاله بررسی شده خود را وارد کنید:

عنوان مقاله، نویسنده، عنوان مجله و سال انتشار

تمام این اطلاعات باید در پاراگراف اول مقاله شما گنجانده شود.

مثال: گزارش “فقر باعث افزایش ترک تحصیل می‌شود” توسط برایان فیث – افسر بهداشت – در سال ۲۰۰۰ نوشته شده است.

مرحله ۴ مقدمه: سازمان‌دهی شما در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از شروع فرآیند نوشتن، باید تکلیف خود را مشخص کنید یا از یک الگوی بررسی مقاله استفاده کنید تا افکار خود را به طور منسجم سازماندهی کنید.

  • اگر می‌خواهید چگونگی شروع یک مقاله مروری را بدانید، با مقدمه‌ شروع کنید که به مقاله و پایان‌نامه شما برای مرور اشاره می‌کند.
  • در ادامه با خلاصه‌ای از نکات اصلی مقاله همراه باشید.
  • جنبه‌های مثبت و حقایق ارائه شده در نشریه را برجسته کنید.
  • از طریق شناسایی شکاف‌ها، تناقضات، نابرابری‌ها در متن و پرسش‌های بی پاسخ، نشریه را نقد کنید.

 

مرحله ۵ مقاله را خلاصه کنید: با مرور مجدد مطالبی که نویسنده در مورد آن نوشته است، خلاصه‌ای از مقاله را تهیه کنید. به حقایق و یافته‌های مرتبط از مقاله توجه نمایید و نتیجه گیری نویسنده را در این بخش درج کنید.

مرحله ۶ آن را نقد کنید: نقاط قوت و ضعف خود را در نشریه ارائه دهید. دانشی را که نویسنده در این زمینه ارائه کرده است برجسته کنید. همچنین، در مورد هر شکاف و یا تناقضی که در مقاله پیدا کرده‌اید بنویسید. موضعی مبنی بر حمایت یا عدم حمایت از اظهارات نویسنده داشته باشید، اما استدلال‌های خود را با حقایق و تئوری‌های مرتبط که مربوط به آن حوزه از دانش هستند، بیان کنید. همچنین می توان از دستورالعمل‌ها و الگوها برای ارزیابی و درجه بندی شخصی که مقاله را نوشته است استفاده نمود.

مرحله ۷ نتیجه گیری کنید: در این بخش، نکات مهم مقاله، یافته‌های خود در مقاله و نقد خود را مجدداً بررسی کنید. همچنین در مورد صحت، اعتبار و مرتبط بودن نتایج بررسی مقاله بنویسید. راهی برای تحقیقات آتی در زمینه مطالعاتی ارائه نمایید. قبل از ارسال مقاله، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • هنگام خواندن مقاله، نکات کلیدی را برجسته کنید. به شما کمک می‌کند تا استدلال اصلی مقاله و شواهدی را که آن‌ها برای حمایت از آن استدلال استفاده کردند، مشخص کنید.
  • در حالی که نظر خود را می‌نویسید، شواهدی از منابع خود برای بیان نکته به کار ببرید. این بهترین کار با استفاده از نقل قول‌های مستقیم است.
  • نقل قول‌ها و شواهد پشتیبان را به اندازه کافی انتخاب کنید و از نقل قول‌های مستقیم کم استفاده کنید. برای تجزیه و تحلیل مقاله به اندازه کافی زمان بگذارید.
  • هر بار که به یک نشریه ارجاع می‌دهید یا نقل قول مستقیم را به کار می‌برید، از استناد پرانتزی استفاده کنید تا از سرقت تصادفی مقاله خود جلوگیری نمایید.
  • یک روز پس از پایان نوشتن، قطعه خود را دوباره بخوانید. این به شما کمک می‌کند تا اشتباهات گرامری و هر گونه نقص در نوشته خود را تشخیص دهید.
  • از یک روش دیگر مثل نرم افزار برای بررسی وجود غلط املایی استفاده کنید و نظر دوم را در مورد مقاله خود بگیرید.

 

فرآیند پس از نوشتن: کار خود را تصحیح کنید.

در نهایت، زمانی که تمام بخش‌های مقاله مروری شما تنظیم و آماده شد، آخرین چیزی که باید به آن توجه کنید تصحیح و بازبینی است. اگرچه افراد اغلب این مرحله را نادیده می‌گیرند اما تصحیح، بخشی حیاتی از فرآیند نوشتن است و به شما کمک می‌کند مقاله خود را اصلاح کنید تا مطمئن شوید که اشتباه یا ناهماهنگی وجود ندارد.

به منظور تصحیح دقیق مقاله خود، با خواندن کامل آن و با بررسی نکات زیر شروع کنید:

  • گرامر
  • نشانه گذاری‌ها
  • از نظر فنی جملات را بررسی کنید
  • سایر اشتباهات

سپس، مشخص کنید که آیا داده‌های غیر ضروری و اضافی در نوشته وجود دارد یا خیر و آن را حذف کنید. در نهایت، نکاتی را که در کار خود مطرح کرده‌اید بررسی کنید. مطمئن شوید که حداقل ۴-۳ نکته کلیدی را مورد بحث قرار داده‌اید.

 

نمونه ای از مقاله مروری

شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که چرا ما یک بخش کامل از این مقاله را به صحبت در مورد نمونه بررسی مقاله اختصاص داده‌ایم؟ در واقع، بررسی چندین نمونه خوب از مقالات مروری یک مرحله ضروری برای فرآیند نوشتن شماست، و ما به شما خواهیم گفت چرا.

بررسی نمونه‌های مقاله مروری مرتبط می‌تواند از راه‌های زیر برای شما مفید باشد:

  • تا شما را با کارهای کلیدی متخصصان در زمینه خود آشنا کند.
  • برای کمک به شما در شناسایی افراد اصلی درگیر در یک زمینه خاص از علم.
  • برای کمک به شما در تعریف اینکه چه اکتشافات و پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه کاری شما انجام شده است.
  • پرده برداری از شکاف‌های عمده در دانش موجود در زمینه خود که به یافتن راه حل‌های جدید کمک می‌کند.
  • برای کمک به شما در یافتن منابع و استدلال‌های محکم برای بررسی خود.
  • برای کمک به شما در ایجاد برخی ایده‌ها در زمینه‌های تحقیقاتی بیشتر.
  • برای کمک به درک بهتر این موضوع و تبدیل شدن به یک متخصص در این زمینه خاص.
  • برای به دست آوردن یک ایده واضح از نحوه نوشتن یک نقد خوب.

 

همانطور که می‌بینید، خواندن چند نمونه از مقالات مروری می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. بنابراین، بهترین راه برای یادگیری نحوه نوشتن این نوع مقاله این است که به دنبال یک نمونه مقاله مروری آنلاین بگردید که با سطح نمره شما مطابقت داشته باشد.

 

خلاصه

قالب مقاله مروری به دانش‌پژوهان یا دانشجویان این امکان را می‌دهد که کار سایر کارشناسان را در یک زمینه خاص تجزیه تحلیل و ارزیابی نمایند. در خارج از سیستم آموزشی، کارشناسان اغلب کار همتایان خود را از نظر بیان واضح مطلب، اصالت و کمک به رشته تحصیلی بررسی می‌کنند. قالب کلی یک مقاله مروری شامل صفحه پیش عنوان، جزئیات نویسنده همکار اختیاری، Running head (سر صفحه)، خلاصه، عنوان، مقدمه، بدنه متن، آثار ذکر شده/ مراجع و رفرنس‌ها، صفحه خواندنی پیشنهادی اختیاری، جداول و اشکال است.

منبع

مطالعه صدها مطلب علمی در حوزه بیولوژی

آرشیو جدیدترین خبرهای روز دنیای بیولوژی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید